Boj o vodu a její cenu 1
1 . Srovnání vodního hospodářství světa se současným stavem v České republice.
Srovnávací průzkum o výkonnosti a efektivnosti komunálních vodáren a úpraven vod ve východním Německu. Dusseldorf 1990 – Dr, Maarten Schalenkamp, ředitelWasserversirgubg Zůrich, prezident mezinárodní společnosti Wasserwerke v Poruří, Švycarského spolku pro plynárenství a vodárenství .¨ Německá demokratická republika koncem 70 let převzala a zavedla systém organizace, řízení výroby i správu oboru vodního hospodářství České republiky. Kladný posudek se zdůvodněním na 12 stranách současně je hodnocením českého systému organizace oboru vodního hospodářství: -zásobování vodou a doprava odpadních vod je v současné době organizována tak, že přesahuje rámec bývalých krajů. Dosažené velikostní uspořádání provozů je proto hospodářsky i organizačně výhodné,- příznivou stávající organizační strukturu s jejím vysokým stupněm kooperace je proto bezpodmínečně nutno zachovat. Přináší obyvatelstvu po hospodářské a kvalitativní stránce dobré výsledky,
- jestliže by se komunální zásobování vodou a čištění odpadních vod ve východní části Německa decentralizovalo a přizpůsobilo struktuře v západním Německu, vedlo by to k národohospodářským ztrátám !
Poznámka 1 Navzdory tomuto příznivého hodnocení stavu vodárenství v České republice, však politici schválili zákon 274/2001Sb, který zlikvidoval obor VaK v ČR.a jeho perfektní chod.
2. V Anglii potřeba soustavné regulace veřejného sektoru po masové privatizaci v osmdesátých letech 20 století iniciovala vznik regulačních institucí. Byly zřízeny regulační úřady pro telekomunikace a pro monopolní dodavatele plynu a v roce 1990 . Úřad pro regulaci elektrické energie podporuje konkurenci na trhu a stanovuje pravidla, aby ceny elektřiny odrážely úroveň inflace. Po privatizaci vodního hospodářství v roce 1989, Anglie zákonem upravila statut vodohospodářských podniků se zákazem provozovat další činnosti komunálního charakteru (odvoz odpadků). Organizačně obor VaK sjednotil na počet 39 podniků. Vznikl Úřad pro dodávky vody, podle zákona o vodě (v roce 1991 ho nahradil vodohospodářský zákon) Úřad reguluje činnost vodohospodářských a kanalizačních firem v otázkách cenové politiky. Anglie má přebytek zdrojů vody, takže u 60 % domácností se dodávka vody neměří vodoměry.
V roce 1995 se přešlo z regulace přiměřeným % ziskem na objektivnější kontrolu cen !! (165)
Místní samosprávy v Angli na rozvoj infrastruktury využívají prostředky z daní nemovitostí, z dotací a z veřejných půjček . Systém kontroly místní samosprávy zajišťovaný vnitřním nebo profesionálním auditem ustoupil pečlivému zkoumání ústředně jmenovanými úředníky – krajskými auditory! V případě že zjistí úmyslné z neužití pravomoci nebo jiné nezákonnosti, má právo vymáhat finanční pokutu nebo náhradu škody od dotyčných radních či od úředníků.
3. Řízení vodního hospodářství ve Francii a děje se na úrovni státu, povodí, departementů, regionů a místní správ. Země je rozdělena na 22 regionů (země), které sdružují 96 distriktů.(okresů) Měst je 4,888 a obcí venkovského typu 31.545. V oblasti zdrojů vody, zvláště podzemních, země netrpí nedostatkem vody . Na území povodí je zřízen institut Finanční správy Povodí ( pověřený výkonem správy finančních prostředků, řízením jakosti vody, kontrolou, provozem i zpracováním plánů rozvoje, oprav, investic , atd).
Finanční správa povodí nespravuje investice, které financuje a vybuduje: správu a výstavbu vodohospodářských investic zajišťují správci (na příklad místní – obecní podniky, průmyslové podniky, veřejné nebo soukromé firmy). Vodní zákon platí od roku 1964 .
Francouzští finančníci v minulém 20 století vyhodnotili, že obor vodovodů i kanalizací skýtá možnost značných zisků, protože:- jsou záruky v pravidelném odběru vody uživateli, neboť „Bez vody není života“, - vodárenské podniky zaujímají monopolní postavení, takže nehrozí jim žádná konkurence, - náročnost financí na vodohospodářské investice je sice vysoká, ale odpovědnost státu i obcí vůči obyvatelstvu v zajištění pitné vody (i odvedení odpadních vod)dává jistotu financování investic ze státních prostředků.
K ovládnutí oboru VaK vymysleli fintu podle známého „ Rozděl a opanuj“, která nabízí obcím ( vlastníkům):
a/ provozování vodovodů a kanalizací včetně styku s obyvateli za nájemné, čímž zbaví samosprávu výrobních činností a povinností v dodržování výrobních norem (kvalitu, bezpečnost atd),
b/ samospráva tedy vlastník bude určovat cenu vody vypočítanou z úplných vlastních nákladů s přiměřeným ziskem,
c/ rozvoj a obnovu vodovodu bude zajišťovat na své náklady obec (vlastník).
4. Česká republika v 90 letech min. století transformovala obor vodovodů a kanalizací na obce převodem státních podniků na akciové společnosti s plošnou rozlohou příslušného okresu. Provoz i správu a.s.VaK ( smíšená forma) řídili obce. Česká vláda svým usnesením č .222/1991 předávala obcím fungující organizaci oboru VaK, zaštítěnou desítky let ověřenou vodoprávní legislativou. Současný stav oboru vodovodů a kanalizací zapřičinuje 80% převaha a.s. VaK „oddílné formy „ Evropská unie zastavila ČR čerpání miliard Kč dotací z Fondů EU pro obor VaK. Jednou z příčin zastavení dotací zřejmě je znění zákona 455/1991 Sb – živnostenský zákon.
Evropské státy spolu se Světovou organizací vodního hospodářství IWSA zařazují obor VaK „ mezi monopolní organizací, které vyžadují regulaci“. Česká republika nereguluje, neboť má obor VaK zařazen 25 let v živnostenském zákonu 455/1991 Sb ( také v novele zákona 140/2014 Sb ) do § 2 znějícího:
v § 2 živnosti ; Živnost je soustavná činnost provozování samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem.
Obor vodovodů a kanalizací tak nebyl v zákonu zařazen mezi ostatní monopolní obory vyžadující regulaci ve znění § 3 a to :
455/1991 Sb § 3 živností není dle ost. 2 písmeno d/ výroba a rozvod elektřiny, plynů a tepla (kromě malých elektráren.
140/2014 Sb novela) § 3, odstavec 3 Živností dále není: bod d) výroba elektřiny, výroba plynu, přenos elektřiny, přeprava plynu, distribuce elektřiny, distribuce plynu, uskladňování plynu, obchod s elektřinou, obchod s plynem, výroba tepelné energie a rozvod tepelné energie, které podléhají licenci podle zvláštního právního předpisu.
. Obor VaK z 80% v České republice ovládají zahraniční provozovatelé díky zákonu 274/2001Sb, který preferuje „provozovatele“ před „obcemi jako vlastníky“ . Potvrzuje totaké hodnocení TI z 2009-07 Privatizace vodárenství – kam odtékají zisky ? ( 188). Zprávu vydala společnost Transparency Internacionale. Jde o rozbor 4 a.s. VaK , které provozují (dokonce už i dnes vlastní) zahraniční provozovatelé www.vodarenstvi.com .Závěry str.11, 15 a 20
Kam se poděla česká inteligence ?
Jaroslav Januška
Kdo odmítne či nečerpá dotace z fondů Evropské unie je zločincem 5
pronesl prezident Zeman a můžeme se dohadovat, zda to myslel vážně, nebo to byl bonmot či jen „plesknutí do vody“. A tak nadále odtékají milionové zisky za provoz vodovodů ČR zahraničním firmám a miliardy Kč dotací, které nedostáváme do VaK, využívají chytřejší státy EÚ
Jaroslav Januška
proč jsme přijali nabídku zahraničního partnera na provozování vodovodů a kanalizací 4
formou a.s.VaK smíšeného typu. Mohu se vyjádřit k situaci ve VaKxx as, která byla transformovaná podle vládního nařízení 222/1991 Sb na obce. Otiskuji dopis bývalého člena představenstva a.s. VaK jako závěr k serii článků o provozní formě as VaK ( 1-4 mé blogy) uvádím reakci světových měst Berlina, Paříže a Prahy.
Jaroslav Januška
naši politici změnily veřejné vodovody na vodovody pro veřejnost 3
takže komplexní složité služby oboru vodovodů a kanalizací jsou v České republice zařazeny na úroveň třeba dodávky ovoce. Třeba jablka se třídí (pro veřejnost) "ovoce pro export, ovoce pro český trh, ovoce na šťávy a jam, ovoce na pálenky".Musela vzniknout Občanská celoevropská iniciativa pro vodu, aby se začaly brát vážně odborné požadavky vodohospodářů sdružených ve Světové organizaci vodního hospodářství IWSA. Heslo "Bez vody není života" je třeba brát velmi vážně.
Jaroslav Januška
voda byznys vyvolených nebo lidské právo 2
Pro transformaci oboru VaK v roce 1993 v a.s. smíšeného typu byla solidarita rozšířena na pomoc venkovu "Bohatší města z odpisů základních prostředků pomohou řešit zanedbaný rozvoj infrastruktury obcí" Předpoklad, že v tomto směru pomohou i politické strany se nenaplnil, takže nadále zůstává závazek daný Evropské unii na vládě ČR, aby v obcích postavila čistírny odpadních vod.
Jaroslav Januška
Polointeligenti jsou horší blbů
v minulém blogu jsem popsal důsledky nového zákona“o katastru nemovitostí ČR“ s tím,že ochrana majetku českých občanů neexistuje. Včera ve večerních zprávách v TV Prima vystoupili kompetentní státní úředníci a potvrdili pravdivost mých závěrů. Během minulého roku byly „zcizeny občanů nemovitosti v hodnotě 2,5 miliard Kč.
Jaroslav Januška
Polointeligenti jsou horší blbů
napsal jeden filosof a současně uvedl, že táto skupina lidí v důsledku skvělého vyjadřování se ztíženě odhaluje na rozdíl od těch skutečně "hloupých". Protože polointeligenti se příliš nezabývají svými "inteligentními produkty" stávají se v politice i veřejné správě škůdci. Výše napáchaných škod zpravidla roste s výší zastávané funkce na úřadě.
Jaroslav Januška
Voda zadlužuje občany, nechává v klidu politiky i úředníky.
Vodárenství v České republice bylo v letech 1970-1990 uznáváno v Evropě natolik, že Německá demokratická republika (Východní Německo) převzala český systém řízení, které zůstalo i po spojení SRN . Do jakého stavu české vodárenství dostali politici je uvedeno "radeknovotnyradek v blogu idnes „Proč se privatizovala voda v ČR a kdo je za to odpovědný“. Uvádím následky z praktického i pro současnost typyckého případu.
Jaroslav Januška
Jak se projevuje český politický systém
v praxi prozrazuje charakter článků, reportáží a různých zpráv v mediích. Ta hodnotí jednak funkci státních zákonodárných, soudních a správních orgánů, jednak celkový stav spokojenosti - nespokojenosti občanů země včetně jejich problémů. Proto zveřejňuji různé zprávy z posledních dnů.
Jaroslav Januška
V politickémsystému nemá ČR ve světě konkurenta
vyplývá z provedeného srovnání se státy světa s parlamentní demokracií i ostatních států s jinými politickými systémy. Zdroj informací je Ottova encyklopedie A-Ž z roku 1911.
Jaroslav Januška
Hlad a chudoba, vedlejší produkt vysokého státního dluhu
postihne české občany, protože české vlády neplní svou nezastupitelnou roli, aby občané měli zajištěný přístup k dostatečnému množství bezpečných a výživných potravin. Už dnes klesá uspokojení základních lidských potřeb v potravinách, pitné vodě i bydlení v důsledku rozpadu českého zemědělství, nemluvě o cenách.
Jaroslav Januška
Není privatizace jako privatizace, ale ta česká (8)
je nejlepší, protože ji připravili nej erudovanější čeští ekonomové a politici , kteří předběhli i všechny právníky". Jak dopadla privatizace státního majetku ve Velké Britanii (1983), České republice (1990) a ve srovnání s Československou republikou (1918).
Jaroslav Januška
K čemu analýza špatného zákona,
když občanům neporadíte, jak tomuto „nešváru“ čelit a jak sebe i rodinu ochránit -napsal mi čtenář k mému blogu " Český zákon o exekutorech je světovou raritou."
Jaroslav Januška
Český zákon o exekutorech je světovou raritou (6)
pro občany je"býkovcem" a pro ředitele čehokoliv je „ manou“ z nebes. Přesvědčte se !
Jaroslav Januška
Poplatek za vedení účtu úvěru (5)
mohou banky podle rozhodnutí Ústavního soudu ČR požadovat od klientů, kteří mají v bance úvěr. Nejde tedy o souběh kalkulovaného zisku s náklady banky v RPSN a samostatně vybíranou částkou poplatku za vedení účtu.
Jaroslav Januška
Jízda na červenou (4)
není porušením pravidel silničního provozu i když řidič auta vjede do křižovatky, bylo motto titulků zpráv v českých mediích k rozhodnutí Nejvyššího soudu. Uvedené rozhodnutí NS odhalil jak je špatný stav naší legislativy a řízení státu.
Jaroslav Januška
Hloupý kdo dává a ještě hloupější kdo nebere (3)
nejlépe vystihuje neschopnost vlády České republiky využívat dotací od Evropské unie a zařazuje naši státní administrativu mezi " totálně hloupé".
Jaroslav Januška
Hitler a Chamberlain, Putin a Válková (2)
představitelé států z nichž jedni jsou přímí tvůrci dějin a druzí mladí, svědci úrovně všeobecné vzdělanosti.
Jaroslav Januška
Pohřbu exředitele významného podniku (1)
zúčastnilo se mnoho obyvatel krajského města, kteří se rozloučili položením stovek živých květů se spravedlivým a čestným člověkem.
Jaroslav Januška
Malá dcerka v roce 2513se ptá svého otce:
Když jsem začal psát první blog ze serie "V listopadu 1989 byli jsme pro obnovu idei čsl státu 1918" měl jsem úmysl nakonec provést srovnání s dnešním stavem v České republice. Mezitím jsem dostal mail, který vás lépe zaujme, než složité rozbory.
Jaroslav Januška
Voda a pole se neprodávají (8)
řikali naši předkové , ale čeští politici tvrdí opak a mimo prodej dokonce i „darují “ vodovody a kanalizace zahraničním provozovatelům na truc usnesením Evropské unie i Deklaraci odborníků a politiků „vodařů“ světa na V. Světovém fóru o vodě v roce 2009. Českou republiku čeká postupná nákladná výměna vodovodů a kanalizací ve výši 904.771.703 tisíc Kč(propočet na ceny roku 2002), kterou v ceně vody budou muset zaplatit naše děti a vnuci.( blog Proč je v ČR drahá voda). Český systém organizace i propojení na veřejnou správu v zajištění pitné vody a likvidace odpadních vod v ČR, která trpí ne dostatkem přírodních zdrojů vody,převzalo již v 70 letech východní Německo. Profesor německé university Bodenheimer se k rozpadu oboru VaK v ČR vyslovil následovně: „V první řadě jste udělali velkou chybu s privatizací. Ne všechno bylo špatně organizováno, ale privatizovat vodárny nebo elektrické rozvody,byl nesmysl ,to jsme v Německu neudělali a každou vodárnu vlastní nebo provozuje město, které si účtuje za vodu jen nákladya proto je v Německu voda levnější než v ČR.“
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 44
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 926x